Abonneer u op Updates

    Wat is heet

    Tijdregistratie: een belangrijke tool voor projectbeheer

    april 14, 2023

    Beton: Een onmisbaar bouwmateriaal

    april 14, 2023

    Eredivisie: geweldige voetbalwedstrijden

    april 14, 2023
    Facebook Twitter Instagram
    dinsdag, mei 30
    Onderhandsemarkt
    Facebook Twitter Instagram
    • Zakelijk
    • Arbeids
    • Groothandel
    • Industrie
    • Juridisch
    • Marketing
    • Verbouw
    • Werken
    • ZZP
    Onderhandsemarkt
    Administratie

    Hoe moet je correct een debiteurenadministratie voeren?

    ChrisBy Chrisapril 8, 2023Geen reacties3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    debiteurenadministratie
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
    Het voeren van een goede debiteurenadministratie is iets waar elke onderneming rekening mee dient te houden. Het komt in de praktijk niet zelden voor dat bedrijven hier eigenlijk te weinig aandacht aan besteden. Dit vervolgens met alle gevolgen van dien. Het niet voeren van een correcte debiteurenadministratie zou in de praktijk zomaar niet alleen grote, maar ook blijvende gevolgen kunnen hebben voor je bedrijf. In het bijzonder zal je tot de vaststelling komen dat de zogenaamde cashflow van je bedrijf daardoor kan worden aangetast en dat is zeker niet de bedoeling. Wil jij dergelijke problemen met zekerheid kunnen voorkomen? Dan moet je absoluut verder blijven lezen!

    Wat is debiteurenadministratie eigenlijk?

    De debiteurenadministratie omvat letterlijk alles wat betrekking heeft tot het voeren van een klantenadministratie. Dit betekent dat je in eerste instantie moet beginnen met het aanleggen van een klantenbestand. Vervolgens zal je merken dat er per klant de mogelijkheid wordt aangeboden op facturen in te voeren. Wanneer je daarvoor gebruik maakt van bepaalde software zal die software voor je bijhouden welke facturen van je klanten er nog open staan en welke correct zijn voldaan. In het bijzonder zorgt deze administratie er dan ook voor dat je niet uit het oog verliest welke bedragen er door jouw klanten nog aan jou dienen te worden betaald.

    Wie kan zo’n debiteurenadministratie voor jou uitvoeren?

    In de praktijk bestaan er twee verschillende partijen die belast kunnen worden met het uitvoeren van een debiteurenadministratie. In eerste instantie spreekt het voor zich dat er het bedrijf zelf is. Het merendeel van de zaakvoerders vinden het belangrijk dat de administratie van hun bedrijf zoveel mogelijk in eigen handen blijft. Dit betekent concreet dat ze wordt gevoerd door de eigenaar zelf of door bijvoorbeeld een administratief verantwoordelijke welke onder de arm werd genomen.

    Wanneer je van plan bent om zelf je eigen debiteurenadministratie te gaan voeren zal je tot de vaststelling komen dat je daar ongetwijfeld wel een handje bij geholpen kan worden. Wat dit laatste betreft is het zeer interessant om te weten dat er door de jaren heen heel wat software op de markt is verschenen waarmee je het debiteurenbeheer een flink stuk eenvoudiger kan maken. De tijd dat veel bedrijven ervoor kiezen om op dit vlak gebruik te maken van Excel ligt dan ook al even achter ons. Gelukkig is de software die tegenwoordig bestaat dan ook een flink stuk geavanceerder.

    Wat zijn de gevolgen van een slechte administratie?

    Er kan eigenlijk in de praktijk niet genoeg benadrukt worden hoe belangrijk het wel niet is om ervoor te zorgen dat je kan rekenen op een echt goede debiteurenadministratie. Voor heel wat bedrijven geldt dat ze er helaas voor kiezen om dit op de lange baan te schuiven. Dat is natuurlijk nooit een goed idee, integendeel. In plaats daarvan is het veel interessanter om de koe bij de hoorns te vatten. Je doet er dan ook bijvoorbeeld altijd goed aan om ervoor te kiezen om een vast moment in te plannen waarop je aan de slag gaat met deze administratie. Op die manier kan je ze nooit over het hoofd zien. Een slechte debiteurenadministratie kan in de praktijk zomaar als gevolg hebben dat je bijvoorbeeld het overzicht van je openstaande facturen verliest. Dat is nooit interessant.

    Op zoek naar iets anders? Bekijk dan ook eens debiteurenbeheer.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Chris
    • Website

    Related Posts

    Tijdregistratie: een belangrijke tool voor projectbeheer

    april 14, 2023
    Mis het niet
    Administratie

    Tijdregistratie: een belangrijke tool voor projectbeheer

    By Chrisapril 14, 20230

    Tijdregistratie is een methode voor het bijhouden van de tijd die medewerkers besteden aan taken en…

    Beton: Een onmisbaar bouwmateriaal

    april 14, 2023

    Eredivisie: geweldige voetbalwedstrijden

    april 14, 2023

    Persoonlijke effectiviteit training: meer regie over jouw leven

    april 14, 2023

    Abonneer u op Updates

    Over ons

    "Verreweg de beste prijs die het leven biedt, is de kans om hard te werken aan werk dat de moeite waard is."

    Facebook Twitter Instagram Pinterest Vimeo YouTube WhatsApp
    Onze keuzes

    Tijdregistratie: een belangrijke tool voor projectbeheer

    april 14, 2023

    Beton: Een onmisbaar bouwmateriaal

    april 14, 2023
    Recente Berichten
    • Tijdregistratie: een belangrijke tool voor projectbeheer
    • Beton: Een onmisbaar bouwmateriaal
    • Eredivisie: geweldige voetbalwedstrijden
    • Persoonlijke effectiviteit training: meer regie over jouw leven
    • Administratie
    • Algemeen
    • Arbeids
    • Bedrijven
    • Beleggen
    • Consultant
    • Financieel
    • Groothandel
    • Horeca
    • Industrie
    • IT
    • Juridisch
    • Kantoor
    • Marketing
    • Verbouw
    • Verzekeringen
    • Werken
    • Winkelen
    • Zakelijk
    • ZZP
    © 2023 onderhandsemarkt.nl Alle rechten voorbehouden.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.